دوستداران حضرت فاطمه (س) از آتش جهنم نجات پیدا می کنند/حوض کوثر، حقیقت زهرای اطهر(س) است
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۷۸۱۷۱
حجت الاسلام جعفری گفت: پیامبر اکرم (ص) خطاب به حضرت على (ع) فرمودند: آیا می دانى چرا دخترم را فاطمه نامیدم؟ فرمودند: به چه دلیل؟ فرمودند: براى اینکه او و شیعه او از آتش نگاه داشته شده اند. چون دخترم هرگز به آتش جهنم و عذاب الهی نزدیک نمی شود.
به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، در تاريخ تولد حضرت فاطمه عليهاالسلام در بين علماى اسلام اختلاف است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چرا روز ولادت حضرت فاطمه (س) را به عنوان روز مادر و زن نامگذاری کردند؟
پیشنهاد نامگذاری روز ولادت حضرت فاطمه (س) به عنوان روز زن و بزرگداشت مادر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای الگوگیری و بزرگداشت مقام شامخ این بانوی بزرگوار ارایه شد و خوشبختانه با گذشت بیش از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ضمن اینکه این روز برکات و ثمرات بسیار زیادی برای جامعه ما داشته، این نامگذاری بسیار به جا و مناسب بوده است. دلیل نامگذاری این است که همیشه انسان ها در طول زندگی خود به دنبال الگو و اسوه ای هستند که از سبک و سلوک زندگی آنها تبعیت و تمام رفتارها و سبک زندگی خود را با آن الگو ها تطبیق دهند؛ بر همین اساس نیاز است که در هر جامعه ای الگوها و شخصیت های نمونه ای باشند که هم مردم در ابعاد مختلف زندگی خود و اجتماع و هم در چگونگی برخورد و رفتار با حکومت و نظام از الگوهای رفتاری آنها درس بگیرند.
لذا نامگذاری ولادت این بانوی بزرگوار پیام آور این است که اگر شما بانوان گرامی می خواهید به سعادت اخروی و دنیوی دست یابید باید از شخصیت بزرگی همچون حضرت فاطمه (س) پیروی و الگوبرداری کنید، چون این بانوی بزرگوار به دلیل این که در یک خانواده شاخص متولد شدند اولا از یک زندگی سالم و پاکیزه برخوردار بودند، ثانیا ایشان پدری مانند پیامبر اکرم (ص)، مادری همانند حضرت خدیجه کبری (س) و همسری به نام امیرالمومنین (ع) داشتند که همه اینها از انسان های کامل و برتر و نمونه آن دوران بودند.
بنابراین وجود این خانواده ارزشمند و محترم، نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت ایشان داشتند. لذا زندگی پاکیزه و سالم حضرت، می تواند یک الگوی مهم برای بانوان سرزمین ما در تربیت صحیح فرزندان و تشکیل یک خانواده پاکیزه، سالم و سایر رفتارها و کردارهای افراد جامعه داشته باشد، مثلا بانوان ما از تهمت زدن، غیبت کردن، گناه کردن، تفرج و دروغ گفتن و بد حجابی و بی عفتی دوری کنند. با توجه به اینکه رفتار والدین تاثیر زیادی در شکل گیری شخصیت فرزندان خود دارد لذا پدر و مادرهای جامعه ما می توانند با الگوگیری از رفتارها و گفتارهای پیامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه کبری که دختری مانند حضرت فاطمه (س) را تربیت و تحویل جامعه دادند و خود حضرت نیز فرزندانی همانند امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) و ام کلثوم را به عنوان انسان های نمونه بزرگ کردند در تربیت فرزندان خود الگوبرداری کنند؛ بنابراین علت نامگذاری ولادت این بانوی بزرگوار به عنوان گرامیداشت روز زن و مقام مادر به دلیل الگوبرداری زنان جامعه اسلامی و حتی غیر اسلامی از این بانوی بزرگوار است.
چرا با وجود اینکه بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد ما هنوز نتوانستیم الگوهای دینی و امثال حضرت فاطمه (س) را به جامعه خود معرفی کنیم؟
متاسفانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل مشکلات فراوانی از قبیل مسایل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی تحریم های غرب، خانواده ها و جامعه ما نتوانستند به طور کامل از الگوهای دینی و نمونه استفاده و پیروی کنند. هرچند نمی توان فقط تحریم ها را عاملی در عدم پیروی از این الگوها دانست. ولی به ویژه خانواده ها به دلیل مشکلات اقتصادی و دو شغله بودن بعضی از پدرها و شاغل بودن مادرها به دلیل کمک به معیشت خانواده هم در کوتاهی و کم کاری خانواده ها در تربیت صحیح و دینی فرزندان تاثیر گذار بودند. همچنین گسترش فضای مجازی و آسیب های اجتماعی حاصل از آن نیز بی تاثیرگذار نبوده است. یکی دیگر از عوامل مهم در عدم معرفی و شناسایی الگوهای دینی در جامعه کوتاهی مراکز فرهنگی است.
فیلم سازان ما می توانند به جای ساختن فیلم ها و سریال های تلویزیونی که به راحتی روابط محرم با نامحرم را عادی جلوه می دهند و بدآموزی های زیادی هم برای خانواده ها به دنبال دارد، فیلم هایی از شخصیت های دینی ما مانند حضرت فاطمه (س) و سایر ائمه معصومین (ع) بسازند که سرشار از الگوهای خوب رفتاری، خانوادگی و اجتماعی می باشند. مانند فیلم «محمد رسول الله» که تاثیرات بسیار خوبی در سطح جامعه داشت. این در حالی است که ما بیشتر به کتاب، سخنرانی و منبر در این زمینه بسنده کردیم که البته تاثیرات خود را دارند. همچنین گنجاندن شخصیت و زندگی حضرت فطمه (س)به عنوان یک الگو در متون درسی و دانشگاهی نیز در معرفی الگوهای دینی بسیار اثرگذار است. با توجه به اینکه این بانوی بزرگوار در همه زمینه های رفتار مانند عبادت، نجابت، حجاب، پاکی، امانت داری و همسرداری نمونه بودند لذا نه تنها برای بانوان ما بلکه برای مردهای جامعه ما نیز بهترین الگو محسوب می شوند. متاسفانه ما نتوانستیم آن گونه که شایسته بود شخصیت این بانوی بزرگوار را به جامعه خود و جوامع دیگر شناسایی و معرفی کنیم.
در خصوص تفسیر سوره کوثر برای تبیین مقام و منزلت حضرت فاطمه (س) توضیح دهید؟
کوثر یکی از سوره های قرآن کریم است که مقام و منزلت حضرت فاطمه (س) را نشان می دهد. پیامبر اکرم (ص) از حضرت خدیجه کبری دارای فرزندی نشدند و با توجه به اینکه در فرهنگ عرب، خانواده های بدون فرزند پسر را «ابتر یا نسل قطع شده» می نامیدند لذا دشمنان پیامبر اکرم (ص) هم نسبت ابتر به ایشان می دانند و می گفتند فردی که ادعای پیامبری می کند فرزند ندارد و بعد از فوت اش هم نامی از دین و آیین وی (اسلام) در بین مردم به جا نخواهد ماند، چون در زندگی قبیله ای بقای شخصیت فرد یا قبیله ای به داشتن فرزندان طرف بستگی داشت. اتهامات دشمنان در سطح جامعه مبنی بر ابتر بودن، پیامبر اکرم (ص) تاثیرات روحی و روانی زیادی بر ایشان گذاشته بود لذا با نزول سوره کوثر که خداوند فرمود: «اى پیامبر، ما به تو خیر و برکت فراوان (فاطمه) عطا کردیم. اکنون در برابر این نعمت بزرگ، براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن. مسلّما دشمن تو که مى گوید صاحب فرزندى نخواهى شد و بدون خواهى ماند»، خود او ابتر است، نگرانی پیامبر اکرم (ص) تا حدودی برطرف شد کما اینکه همین طور هم شد و افرادی مانند ابولهب عموی پیامبر اکرم (ص) و عاص بن وائل که اتهامات زیادی در این زمینه به ایشان وارد کرده بودند، ابتر و نسل شان قطع شد.
بر همین اساس است که گفته می شود، سوره کوثر در شان و مقام حضرت زهرا (س) نازل شده است نه به معنای اینکه کوثر، زهرای اطهر (س) است بلکه کوثر به معنای فرزندان و نسل ایشان می باشد به طوری که امامت از طریق امام حسن (ع) و امام حسین (ع) ادامه پیدا کرده و امروز هم میلیون ها نفر سادات در سطح جهان داریم که جامعه بشریت توقع پیروی آنها از آیین و مکتب اسلام ناب و مکتب اهل بیت (ع) را دارند.
ارتباط کوثر قرآن کریم با کوثر بهشت چیست؟
طبق روایات، حوض کوثر نهری در بهشت است که بهشتیان خود را در آن پاک و تطهیر می کنند و از آب آن سیراب می شوند، از رسول خدا (ص) نقل شده که حوض كوثر، نهرى است داراى خير كثير در بهشت كه از حوضى مىريزد و اطراف آن به عدد ستارگان آسمان، ظروفى چيده شده است. امت من پس از ورود به بهشت بر آن وارد مىشوند. در پيش من حوضى است به وسعت مدينه تا يمن يا وسعت مدينه تا عمان. كنارههاى آن از طلا است و شراب (نوشیدنی) آن از برف و شير، سفيدتر و از عسل شيرينتر و از مِشك خوشبوتر است و بر سنگهاى بزرگ لؤلؤ و مرجان جارى مىشود. هركس از آن بنوشد، هرگز تشنگى بر او عارض نشود. شايان ذكر است كه دوازده امام معصوم (عليهم السلام)، همگى در روز قیامت، ساقى حوض كوثرند.قطعا این نهر نصیب کسانی می شود که در این دنیا از سیره و سبک زندگی این بانوی بزرگوار پیروی کرده باشند و اهل تقوا، نجابت و پاکیزگی باشد.
آیات و سوره های نازل شده در خصوص حضرت فاطمه (س) چیست؟
آیات و روایات فراوانی در مورد اهل بیت (ع) در قرآن کریم آمده است. این آیاتی که در مورد حضرت فاطمه (س) نازل شده به دلیل عصمت آن بانوی بزرگوار است، یعنی حضرت فاطمه (س) «معصومه» هستند و به هیچ وجه آلوده به گناه نشده و نمی شوند و در بین زنان جهان مقام عصمت فقط شامل ایشان است. سایر بانوان بهشتی حتی مادر گرامی شان حضرت خدیجه کبری (س) هم عصمت نداشتند. اوج مقام عصمت این است که به فکر گناه هم نمی افتند. به قدری روح شان کامل و رشد یافته و از نظر علم و دانش به مقام بالایی رسیدند که گناهی در ذهن شان خطور نمی کند و از بسیاری از علوم معنوی هم برخوردار هستند.
آیه شریفه تطهیر در سوره احزاب، این آیه بیان می کند که اراده خداوند بر این امر تعلق گرفته است که اهل بیت پیامبر اکرم (ص) از هر پلیدی پاک باشند و «یطهّرکم» در پی «لیذهب انکم الرجس» تاکیدی بر طهارت و پاکیزگی به دنبال دور شدن از پلیدی ها است. همچنین آیه مودت که بخشی از آیه ۲۳ سوره شوری است «قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی» نقل می شود وقتى که آیه ۲۳ نازل شد. گفتند: یا رسول اللّه اقربا و خویشاوندان شما چه کسانى هستند که مودت و دوستى آنها بر ما واجب گردیده است. فرمود: «على و فاطمه و حسن و حسین».
همچنین آیه دیگر سوره مباهله است که شامل حضرت فاطمه (س) می شود. ایشان مصداق آیه مودت هستند، آیه مودت بخشی از آیه 23 سوره شوری است. وقتی آیه 23 نازل شد، گفتند یا رسول الله اقربا و خویشاوندان شما چه کسانی هستند که مودت و دوستی آنها بر ما واجب گردیده است، فرمودند: «علی، فاطمه، حسن و حسین(ع) » می باشند. سوره کوثر هم از جمله سوره هایی است که در شان مقام و منزلت حضرت فاطمه (س) نازل شده است، پیامبر اکرم (ص) در مسجدالحرام مشغول نماز بودند تا اینکه عاص بن وائل وارد مسجد میشود و میبیند عدهای با حضرت مشغول گفتوگو هستند، وقتی با این صحنه مواجه شد گفت با این ابتر (بدون فرزند) صحبتی نکنید در این هنگام حضرت به شدت ناراحت شدند، اما ناراحتی خود را ابراز نکردند تا اینکه سوره کوثر نازل شد که به معنای نزول خیر کثیر است. خداوند به احترام ناراحتی پیامبر (ص) از سخنان گستاخانه او، نسلش را از بین برد.
ابن عباس میگوید: حسن و حسین(ع) بیمار شدند، پیامبر(ص) با جمعی از یاران به عیادتشان آمدند و به علی((ع) فرمودند: ای ابوالحسن! خوب بود نذری برای شفای فرزندان خود میکردی. علی(ع)، فاطمه (س) و فضه (خادمه ایشان) نذر کردند که اگر آنها شفا یابند، سه روز روزه بگیرند.چیزی نگذشت که هر دو شفا یافتند، در حالی که از نظر مواد غذایی دست خالی بودند. علی(ع) سه من جو قرض نمود و فاطمه (س) یک سوم آن را آرد کرد و نان پخت. هنگام افطار سائلی بر در خانه آمد و گفت: «السلام علیکم أهل بیت محمد(ص)» سلام بر شما ای خاندان محمد! مستمندی از مستمندان مسلمانان هستم، غذایی به من بدهید، آنها همگی مسکین را بر خود مقدم داشتند و سهم خود را به او دادند و آن شب جز آب ننوشیدند. روز دوم را همچنان روزه گرفتند و موقع افطار وقتی که غذایی را آماده کرده بودند یتیمی بر در خانه آمد، آن روز نیز ایثار کردند و غذای خود را به او دادند. (باز با آب افطار کردند و روز بعد را نیز روزه گرفتند) در سومین روز اسیری به هنگام غروب آفتاب بر در خانه آمد، باز سهم غذای خود را به او دادند. هنگامی که صبح شد، علی(علیه السلام) دست حسن و حسین (علیهما السلام) را گرفته بود، خدمت پیامبر آمدند، وقتی پیامبر آنها را مشاهده کرده، دید از شدت گرسنگی میلرزند. فرمود: این حالی را که در شما میبینم برای من بسیار گران است، سپس برخاست و با آنها حرکت کرد. هنگامی که وارد خانه فاطمه (علیها السلام) شد، دید در محراب عبادت ایستاده در حالی که از شدت گرسنگی چشمهایش به گودی نشسته، پیامبر (ص) ناراحت شد، در همین هنگام جبرئیل نازل گشت و گفت: ای محمد! این سوره را بگیر، خداوند با چنین خاندانی به تو تهنیت میگوید، سپس سوره «هل أتی» را بر او خواندند.
کدام سوره به اعجاز ولادت حضرت فاطمه (س) دلالت دارد؟
حضرت فاطمه (س) در سال پنجم بعثت به دنیا آمدند. پنج سال از ظهور اسلام گذشته بود، تعداد مسلمانان انگشت شمار بودند، از زنان، حضرت خدیجه کبری و از مردان حضرت علی (ع) به پیامبر اکرم (ص) ایمان آورده بودند، تولد این بانوی بزرگوار فرح و شادی زیادی برای رسول خداوند و مسلمانان دیگر ایجاد کرده بود. در خصوص مقامات و اوصاف این بانوی بزرگوار مطالب زیادی در تاریخ نقل شده است. پدر بزرگوارشان اسم ایشان را «فاطمه» نام نهادند. پیامبر اکرم (ص) خطاب به حضرت على (ع) فرمودند: آیا می دانى چرا دخترم را فاطمه نامیدم؟ فرمودند: اى رسول خدا، به چه دلیل؟ فرمودند: براى اینکه او و شیعه او از آتش نگاه داشته شده اند. چون دخترم هرگز به آتش جهنم و عذاب الهی نزدیک نمی شود. همچنین القابی مانند بتول، مبارکه، محدثه، مرضیه، طاهره، صدیقه، حوریه، عفیفه و سیده نیز بر این بانوی بزرگوار نام نهادند.
پایان پیام/35
منبع: شبستان
کلیدواژه: ولادت حضرت فاطمه زهرا س زنان پیروزی انقلاب اسلامی بانوی بزرگوار حضرت خدیجه کبری الگوهای دینی پیامبر اکرم حضرت فاطمه خانواده ها حسن و حسین سوره کوثر نازل شده جامعه ما نازل شد اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۸۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فراخوان نخستین سوگواره بینالمللی «سفینةالنجاة» منتشر شد
از اهداف سوگواره بینالمللی «سفینةالنجاة» بهکارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسینابن علی(علیهالسلام) و همچنین اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا و ایجاد فضایی برای اشتراکگذاری دیدگاهها، جذب متخصصان برجسته حوزههای مختلف و تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینههای نو و نیز افزایش آگاهی مردم در زمینه آرمانهای مهدویت و جریان سازی در جامعه است.
سوگواره در بخشهای علمی، ادبی و هنری با موضوعیت «پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه السلام» در ۱۲محور برگزار میشود و آثار مربوطه به زبانهای فارسی، عربی، انگلیسی و اردو خلق خواهند شد.
بر اساس این فراخوان، هنرمندان تا اول محرم الحرام ۱۴۴۶ فرصت دارند نسبت به ثبتنام و ارسال آثار خود در پایگاه سوگواره به نشانی www.al-nejat.com اقدام کنند.
همچنین هنرمندان میتوانند در مسیر خلق اثر، برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با اسناد تاریخی و معرفتی مربوط به پیراهن معظم سیدالشهدا علیهالسلام به نشانی www.atigh.org مراجعه کنند.
متن فراخوان این سوگواره بدین شرح است:
پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیهالسلام، پرچم برافراشته قیام قائم عجلالله تعالی فرجه، عطر ظهور در سوگواره جهانی سفینةالنجاة به حول و قوّه الهی.
سوگواره جهانی سفینةالنجاة آغازی است برای پاسخ به مهمترین آرزو و بلکه نیاز فطری بشر یعنی نجات از هرگونه درد، رنج و نابودی.
سوگواره بینالمللی سفینةالنجاة فرصتی است برای عرض تعظیمی نو به بارگاه بلند مرتبه حضرت اباعبداللهالحسین علیه السلام. هماره قلب ما با احساس نیاز به رکوع خاضعانه به این دردانه بی مثال حق، در پی بهانه ای است برای جلوهگر شدن خود، تا شاید در حین این رکوع به حقیقت سجده رسیده و جوهر عبودیت را در خود یافته به کنه ربوبیت رهسپار شود.
پیراهن معظم پدر بندگی، امروز اجازت بر جلوه گرفته تا شاید جای خالی تصویر تام عاشورا را در هزاران هزار ایام و روزگاران پر کند و چشم آخرالزمانیها را در پیدایش قبلهای برای اظهار وجود، روشن کند.
پیراهن حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرچم قیام صاحب ماست، پس با این نماد تام مظلومیت میتوانیم جهان را به توجه، تدبر و خضوع دعوت کنیم. جهانیان تشنه هستند، تشنه حقیقت حسین(علیه السلام» خادم مسیح حسین، حضرت علیاصغر(ع) - داود منافیپور دبیر سوگواره جهانی سفینةالنجاة
اهداف برگزاری سوگواره
تبیین و آشکارسازی نیروهای نجات بخش در کربلا به عنوان ظرفیتهای اثرگذار برای تهییج فطرتها در جهت رسیدن به آرمانهای حسینی
استفاده مطلوب از ذوق و استعدادهای هنری و بهکارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین بن علی علیهالسلام
ثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا، جغرافیای نجاتبخش
ایجاد فضایی برای ارتباط و اشتراکگذاری تجربه و دیدگاهها و جذب متخصصان برجسته حوزههای مختلف
شویق پژوهشگران به تحقیق در زمینههای نو و افزایش آگاهی و دانش مردم در زمینه آرمانهای مهدویت
جریانسازی در جامعه و در میان گروههای مختلف از طریق آگاهیبخشی به ایشان در موضوعات مطرح شده
دامنه برگزاری: بینالمللی و به زبانهای فارسی، عربی، اردو، انگلیسی و آذری
محورها و موضوعات سوگواره:
هرساله این سوگواره مختص به موضوعی است و به فضل الهی امسال با موضوع پیراهن معظم حضرت سیّدالشهدا علیهالسلام برگزار خواهد شد.
نزول پیراهن از بهشت و قبول توبه آدم(ع) به واسطه این پیراهن
سیر و اسفار این پیراهن در میان انبیای عظام و نجات همه ایشان به واسطه این پیراهن
نزول پیراهن در هنگام به آتش افتادن حضرت ابراهیم(ع) و نجات ایشان
شفای چشمان حضرت یعقوب علیهالسلام به واسطه این پیراهن
نجات حضرت یونس(ع) از شکم ماهی به واسطه این پیراهن
تحویل پیراهن به حضرت زینب(س) توسط حضرت صدیقه کبری(س)، سه روز پیش از شهادتشان جهت ارسال به کربلا
به غارت بردن پیراهن در روز عاشورا
بازگرداندن پیراهن به اهل بیت(ع) پس از تقاضای امام سجاد(ع)
پیراهن نزد حضرت صاحب علیهالسلام در هنگام ظهور و پوشیدن این پیراهن توسط ایشان
اهتزاز پیراهن امام حسین(ع) از اول ماه محرم از عرش
اعلام زمان ظهور برای حضرت صاحب علیهالسلام به واسطه جوشش خون از این پیراهن در شب ظهور
تظلّم حضرت صدّیقه کبری علیه السلام در روز قیامت با پیراهن خونین سیدالشهدا علیه السلام
بخشهای مختلف سوگواره:
بخش علمی، بخش هنری، بخش ادبی
بخش علمی: مقاله علمی، پایان نامه رساله و ...
بخش هنری: هنرهای دیجیتال (طراحی گرافیکی، پوستر، تصویرسازی و نقاشی دیجیتال، موشنگرافیک و تولید هنری با استفاده از فناوریهای مدرن(هنرهای مرتبط بارسانه) اعم از فیلم کوتاه ۳دقیقهای، فیلمنامهنویسی، مستند، نماهنگ، پادکست، تولید موسیقی برای تولیدات رسانهای(فتوگرافی)، عکاسی، تصویربرداری در ابعاد مختلف از عکسهای خبری گرفته تا هنری، هنرهای تجسمی، نقاشی، مجسمه سازی و ...
بخش ادبی: شامل شعر (قالبهای مثنوی، غزل، قصیده، قطعه، دوبیتی، رباعی، ترجیعبند، مستزاد، مسمّط، ترکیببند)، متن، قطعه ادبی و ...
بخش ایده و طرح: این بخش فرصت را به علاقهمندان میدهد تا طرحها و ایدههای خود را در زمینه موضوعات سوگواره ارائه کنند؛ در واقع هدف از این بخش، ایجاد خلاقیت و نوآوری در زمینههای مذکور است.
جوایز نفرات برگزیده هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، تندیس نجات، سکه تمام بهار آزادی
نفرات شایسته قدردانی هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، ربع سکه بهار آزادی
زمان بندی: مهلت ثبت نام و ارسال آثار تا اول محرم الحرام ۱۴۴۶متقاضیان محترم برای ثبتنام و ارسال آثار به سایت رسمی سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانی www.al-nejat.com مراجعه کنند.
منبع: خبرگزاری ایرنا